• Kontrast:
  • Czcionka:
  • A
  • A+
  • A++
Witamy na stronie placówki

Rok szkolny 2013/2014

Międzynarodowy projekt eTwinning

„Nasze ulubione narodowe

  piosenki, tańce i zabawy

 

W tym roku szkolnym 2013/2014 grupa VIII dzieci 5-letnich wzięła udział w kolejnym projekcie eTwinning.

Jest to projekt o nazwie: „Nasze ulubione narodowe  piosenki, tańce i zabawy stworzony przez nauczycielki z grupy VIII – Tamarę Rożnowską, Renatę Piwowarską i Monikę Wentykier.

Jego celem jest:

  • wzajemne poznanie ulubionych zabaw muzycznych, tańców i piosenek  dzieci z krajów- partnerów projektu,
  • możliwość prezentacji tych samych piosenek i zabaw w różnych językach,
  • wzbogacenie wiedzy na temat kultury krajów  Unii  Europejskiej,
  • nawiązanie ciekawych znajomości.

Uczestnicy projektu

Do projektu zaprosiłyśmy nauczycielki i dzieci z następujących krajów:

Turcja –  dwa przedszkola  z Istambułu,

Łotwa – przedszkole z miasta Dobele

Włochy - przedszkole z Ausonii k. Rzymu.

 

Przebieg projektu

Prezentacja kraju, miasta i przedszkola. 

Na początku roku za pomocą naszej platformy www.eTwinning.net przesłaliśmy sobie wzajemnie prezentacje o naszych przedszkolach, krajach i miastach w celu wzajemnego poznania.

Następnie rozpoczęliśmy współpracę o d przygotowania i zaprezentowania ulubionego tańca i piosenki.

 

Październik – Listopad 2013 – prezentacja ulubionych piosenek narodowych.

Dzieci z naszej grupy zaprezentowały wokalnie i tanecznie piosenkę „Wiewióreczka mała”

w której zatańczyły kujawiaka i walczyka,

dzieci z Łotwy – piosenkę „Riga dimd” - o mieście Ryga i jego historii

dzieci z Turcji :

1/przedszkole tytuł: „Tavsan Sarkisi” -  o króliku Bunny

2/zerówka tytuł: „Guguk, Guguk” - o ptaszku śpiewającym w ogrodzie

 

 

 

Grudzień 2013 – piosenka świąteczna „Jingle bells” – „Pada śnieg”

 Kolejnym zadaniem było w grudniu wykonanie piosenki Jingle bells, każdy w swoim języku narodowym. Dzieci z grupy VIII zaprezentowały się w pięknych  strojach świątecznych aniołków w piosence „Pada śnieg” oraz z dużym zaciekawieniem obejrzały wykonanie tej samej piosenki w językach: tureckim, łotewskim oraz włoskim.

Było to dla nich oryginalnym i niezapomnianym przeżyciem, które zachęciło je do dalszej wymiany doświadczeń artystycznych.

 

Luty 2014 - Prezentacja ulubionych zabaw

W lutym każda grupa dzieci zaprezentowała swoją ulubioną zabawę.

Dzieci polskie  wykonały zabawę taneczną „Dwóm tańczyć się zachciało”,

Dzieci łotewskie - „Kas darza”- „Co jest w ogrodzie?” -o pszczółce i kwiatach

Dzieci tureckie z przedszkola: „The farmer was in the hole ‘’ –„Rolnik sam w dolinie”

Dzieci tureckie z zerówki- „Rules of Drop Handkerchief”- zabawa goniona w kole z chusteczką

Dzieci włoskie – „Gioco delle sedie”- „Chairs game” -znaną i nam zabawę z krzesełkami przy muzyce, w której odstawia się co chwilę jedno krzesło i wygrywa ten, kto  zdąży usiąść na ostatnim krześle po wyłączeniu muzyki.

To zadanie było najciekawsze dla dzieci. Dzięki multimedialnemu wyposażeniu nowych sal w nowym przedszkolu dzieci mogły wielokrotnie oglądać zabawy naszych rówieśników  z innych krajów. Chętnie bawiły się w prezentowane przez nich zabawy, a szczególnie w prezentowaną przez włoską grupę zabawę z krzesełkami przy muzyce.

 

Piosenka „Stary Donald farmę miał” w  różnych językach.

Obecnie wymieniamy między sobą piosenkę również bardzo znaną w wielu językach „Stary Donald” i na razie otrzymaliśmy ją od jednej grupy z Turcji oraz my wysłaliśmy piosenkę nagraną po polsku.

 

Współpraca językowa

Każda zabawa, piosenka lub taniec została przez uczestniczące nauczycielki przetłumaczona na język wspólny dla tego projektu tj.  język angielski tak, aby każdy uczestnik mógł zrozumieć tekst i temat zabaw i piosenek.

 

Rezultaty współpracy międzynarodowej w tym projekcie.

Dzieci z partnerskich przedszkoli  poznały  zabawy, piosenki i tańce  kolegów –partnerów projektu .

Uczestnicy nauczyli  się współpracy  z  grupą dzieci z innego kraju, stali się otwarci na nowe znajomości i pokazywanie swoich umiejętności, zabaw.

Dzieci czerpały radość ze wspólnej zabawy.

Wzbogaciły swoją wiedzę o świecie – trzech  krajach  Europy (Łotwa, Włochy i Turcja) od strony codziennych zabaw, piosenek tematycznych, patriotycznych i  świątecznych.

Nauczycielki biorący udział w projekcie wzbogaciły  swoją wiedzę metodyczną, rozwinęły swoje umiejętności lingwistyczne, nabyły nowe umiejętności pracy z narzędziami multimedialnymi takimi jak tworzenie i przetwarzanie filmów video w różnych formatach, prezentowanie ich na stronie projektu Etwinning poprzez kanał Youtube.

 

Z żalem stwierdzamy, że projekt powoli dobiega końca.

Zdobyte doświadczenia i wrażenia  bardzo wzbogaciły zarówno dzieci, jak  i uczestniczące nauczycielki.

 

Opracowała

Tamara Rożnowska